Prečítajte si pred kúpou Defendera

Ako si vybrať Defender a zorientovať sa v ponukách na internete.

Land Rover je značka, ktorá je od polovice minulého storočia spájaná s dobrodružstvom a cestovaním. Keďže Land Rover „zmeškal“ vojnu, museli si nájsť iné uplatnenie. Veľmi chytrím spôsobom využili odhodlanosť mladých angličanov cestovať do rozvojových krajín. Týto prieskumníci nielenže ako prvý použili vozidlá na preskúmanie nových častí sveta, ale zároveň boli povolaný Land Roverom ukázať univerzálne využitie a jazdné vlastnosti týchto áut aj ropným magnátom a vysokým funckionárom v rozvojových krajinách Afriky, Ázie a blízkeho východu. Staré dobové fotografie a filmy z ciest spravili z tohto anglického vidieckeho vozidla žijúcu legendu. Aj vďaka objednávkam z rozvojových zemí mal Land Rover dobre našliapnuté stať sa ťahúňom novo vznikajúceho segmentu ľakých úžitkových, resp. terénnych vozidiel.

Značka prosperovala s jediným modelom, neohrabaným úžitkovým vozidlom, ktorý nazvala Land Rover, vo voľnom preklade „terénne vozidlo“. V priebehu najbližších 30 rokov vyrobila fakbrika celkovo 3 série tejto ikony s drobnými odchýlkami. V 70-tych rokoch sa k značke pridal model určený pre triedu pánov – Range Rover, vo voľnom preklade „diaľkové vozidlo“. Určené na dlhšie jazdy, ale vždy s dostatočnou svetlou výškou, aby zvládlo návrat domov do zámočku alebo panstva na anglickom vidieku. Táto stratégia dvoch vozidiel Land Roveru fungovala napriek nákladného ručnému skladaniu týchto áut. S príchodom vozidiel z Ázie sa neohrozená pozícia Land Roveru čoskoro skončí. Firma bola nútená prejsť pod koncern British Leyland a začať sa viac prispôsobovať trhu. Postupne bol Land Rover pod tlakom priniesť na trh auto pre mladšie generácie, dostupnejšie a praktickejšie – Discovery a neskôr Freelander.

Začiatkom konca samostatnosti značky Land Rover je predaj značky v roku 1994 nemeckej automobilke BMW. A tak sa dostávame postupne k tomu, aký Land Rover si kúpiť..

Posledné poctivé Defendre zišli z linky v roku 1998. Motorizácia 200tdi a 300tdi prípadne o niečo silnejší benzínový 3.5 liter V8 boli overené agregáty. 200tdi aj 300tdi vzišli evolučne z motorov používaných od začiatku 60-tych rokov, ktoré doslova precestovali svet. Masívny zliatinový blok motora s rotačným naftovým čerpadlom bol doplnený o priamy vstrek a hliníkovú hlavu valcov, ktoré pomohli motoru zvýšiť užitočný výkon, ale zachovať si robustnosť a spoľahlivosť. Tieto Defenderi sa ťažko zháňajú a majú aj najväčší investičný potenciál. TDI sa vyrábal od roku 1991 do roku 1998 (robili sa aj neskôr pre armádu a špeciálne použitie). Skoršie štvorvalce sú trochu neohrabané do modernej premávky a preto niesu až tak žiadané – a sú lacnejšie.

Postupnou zmenou majiteľov (BMW, FORD, TATA) a zmenou vedenia bola výroba Defendera od konca 90-tych pod tlakom znižovanie nákladov až do úplného ukončenia výroby v roku 2016. Výrobu nebolo možné nahradiť strojmi a tieto ručne skladané vozidlá z anglicka sa stávali pre značku nerentabilné. Aby Defender ostal konkurenčne schopný, výroba bola nútená začať šetriť na materiáloch a komponentoch. Motori 2.2 a 2.4 z dodávky, problémové 6-stupňové prevodovoky MT82 a k tomu aj lacné materiály.

Problémy s koróziou novších Defenderov

Rámy Defenderov novej éry, po roku 1999 sú problémové a trpia extrémnou koróziou. Okrem problémových motorov a prevodoviek sú použité materiály slabšie – okrem rámov koróziou trpia aj hrubé zliatinové komponenty ako sú ramená, či samotné nápravy. Defender, ktorý svojim výzorom evokuje mechanický stroj, má napríklad od roku 1999 u motorov Td5 elektronicky riadený plyn a riadiacu jednotku, ktorá sa stará o chod motora. U VW by v tom nebol žiaden problém, u LR veľký problém. Elektronika bola vždy Achillovou pätou Land Roveru a to aj na tej najzákladnejšej úrovni, ako sú vypínače svetiel, svetlá, stierače a problémy s kabelážou ako takou… Ak k tomu pridáme riadiace jednotky ECU, k bežným problémom s vypínaním svetiel sa pridali moderné problémy, ako sú náhle núdzové režimy jazdy, problémy s naštartovaním, či náhly pokles výkonu. Toto nie je len môj názor, potvrdzuje to aj samotný trh a ponuky na inzertných portáloch. Ak si pozriete naše, či zahraničné ponuky, zistíte, že Defender v roku 1991-1998 bude vždy drahší, ako novší typ v porovnateľnom stave. Navyše 9 z 10 najdrahších stavieb, či expedičných, alebo exhibičných, je postavených na Defenderoch do roku 1998.

Treba si kúpu dobre zvážiť – úžitok, kúpna cena, a reálne sa zamyslieť ako dlho si chcem Defender nechať. Na internete sa možno dočítate následovné – ak chceme Komfort – volíme si „pumu“ od roku 2007 vyššie, ak chceme výkon – volíme TD5, ak chceme spoľahlivý a nenáročný stroj, volíme si TDI. Ak sa riadime cenou, najlacnejšie sú Defendre s dieslovým alebo benzínovým štvorvalcom do roku 1990 a potom lacné sú aj neskoršie motori TD5 od roku 99 do 2006. Samozrejme všetko závysí od stavu a výbavy, ale vo všeobecnosti najdrahšie sú defendre TDI a 3.5 V8. Z pohľadu investičného potenciálu – s ukončením výroby a predstavením nového modelu, ktorý je vo všetkých aspektoch iný, sa ceny Defenderov budú držať, avšak každým rokom narastajú na hodnote práve modely TDI a V8.

Osobná dlhodobá skúsenosť

Asi je to jasné, že osobne si myslím, že najlepšia voľba je kúpa Defendera TDI, prípadne exotický Defender s benzínovým osemvalcom na rekreačné jazdenie. Zvládnu všetko, čo by ste od neho chceli – či je to pracovné auto, auto na denné jazdenie, alebo na dlhé presuny. Tieto autá nám poskytujú dobrý, poctivý základ a zvyšok je na vás. Z týchto Defenderov viete s výberom vhodných doplnkov dostať komfort Pumy alebo výkon TD5, avšak na výrazne lepšom základe – vydržia vám pri bežnej údržbe desiatky rokov, sú spoľahlivé a ich investičný potenciál je nezanedbateľný. Počtu najazdených kilometrov sa netreba báť, aj keď má TDI najazdené cez 500.000 stále je to dobrá kúpa, ak je rám zdravý a karoséria v dobrom stave.

Osobne jazdím na TDI takmer 20 rokov. V rodine máme TDI Defender od roku 1998. To auto prežilo s nami všetko – prvých pár rokov s ním otec s kolegom závodne jazdili offroad, čo sa skončilo po troch ročníkoch prevrátením na strechu. Boli majstrami slovenska, auto dobité obúchané, ale funkčné. Následne sme sa na ňom roky potulovali po európe. A posledných 10 rokov slúži ako ťažký pracant na prevoz kameňou, driev, hrozna, ľudí, ťahanie prívesov.. Napriek tomu bolo vždy v stave, že ste sa s ním nebáli vyraziť na dlhšiu cestu.

Môj aktuálny Defender, 300tdi 110 Station Wagon je pracant. Cez týždeň spraví 2000km s ťazkým prívesom a v sobotu je z neho svadobné vozdilo. V nedeľu k babke na obed a v pondelok služobne na opačnú stranu republiky. Nebál by som sa s ním zajtra vyraziť do Nórska, lebo viem, že to zvládne. A ak sa aj pokazí, viem, že so základným náradím si poradím ja, alebo lokálny mechanik.